Označení projektu: | SQ0101225 |
---|---|
Název projektu: | Podpora a rozvoj klimatického vzdělávání se zaměřením na locus of control (PROKLIMA) |
Poskytovatel dotace: | Technologická agentura ČR |
Název programu: | SQ – Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti životního prostředí, ochrany klimatu a udržitelného rozvoje – Prostředí pro život 2 |
Řešitel projektu: | Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, veřejná výzkumná instituce |
Hlavní řešitel: | Ing. Robert Kořínek, Ph.D. |
Další řešitelé: | Ing. Dagmar Vološinová, Ing. Pavla Štěpánková, Ph.D., Ing. Martin Caletka, Ph.D. |
Spoluřešitel projektu: | ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, z.ú. |
Hlavní řešitel: | Doc. Ing. Lubor Hruška, Ph.D. |
Spoluřešitel projektu: | Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta |
Hlavní řešitel: | Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. |
Zahájení řešení: | 1. 1. 2025 |
Ukončení řešení: | 31. 12. 2027 |
Hlavním cílem projektu „Podpora a rozvoj klimatického vzdělávání se zaměřením na locus of control (PROKLIMA)“ je nalézt a identifikovat nejvhodnější pedagogické metody a přístupy v oblasti klimatického vzdělávání a jejich následné ověření v praxi na vybraných pilotních základních a středních školách s cílem zvýšit u žáků interní locus of control, a to prostřednictvím desk research a analýzy existujících postupů v zahraničí i v ČR. Dílčími cíli projektu je:
Za účelem ověření projektových výstupů a jejich zavedení do praxe naváže v rámci projektu řešitelský tým úzkou spolupráci se základními a středními školami. Tato spolupráce bude zaměřena na rozvoj a posilování tzv. locus of control. Projekt bude využívat nejnovější evidence based přístupy jak v oblasti metod a aktivit ve výuce, tak v oblasti klimatických jevů a změn.
Locus of control je psychologický koncept, který se týká toho, jak lidé věří, že oni sami mají kontrolu nad výsledkem událostí v svém životě (např. vlastní snahou a aktivitou) na rozdíl od vnějších sil, které jsou mimo jejich vliv (např. vlastnosti druhých lidí, charakteristiky situace). Výzkumy ukazují, že locus of control hraje ve vztahu k přírodnímu prostředí významnou roli: ať už jde o obecný vztah nebo o konkrétní (ne)konzumní chování. Lidé s vnitřním locus of control mají k environmentálnímu prostředí pozitivnější vztah, projevují více pro-environmentálního a nekonzumního chování. Locus of control je formován na základě vlastních zkušeností a vlivem druhých (významných) osob. Zejména v dětství jde o osoby jako jsou rodiče nebo učitelé.