Podpora a rozvoj klimatického vzdělávání
se zaměřením na locus of control

ÚvodO projektuPartneřiAktuality

O projektu

Základní údaje o projektu

Označení projektu: SQ0101225
Název projektu: Podpora a rozvoj klimatického vzdělávání se zaměřením na locus of control (PROKLIMA)
Poskytovatel dotace: Technologická agentura ČR
Název programu: SQ – Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti životního prostředí, ochrany klimatu a udržitelného rozvoje – Prostředí pro život 2
Řešitel projektu: Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, veřejná výzkumná instituce
Hlavní řešitel: Ing. Robert Kořínek, Ph.D.
Další řešitelé: Ing. Dagmar Vološinová, Ing. Pavla Štěpánková, Ph.D., Ing. Martin Caletka, Ph.D.
Spoluřešitel projektu: ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, z.ú.
Hlavní řešitel: Doc. Ing. Lubor Hruška, Ph.D.
Spoluřešitel projektu: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta
Hlavní řešitel: Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D.
Zahájení řešení: 1. 1. 2025
Ukončení řešení: 31. 12. 2027

Charakteristika projektu

Hlavním cílem projektu „Podpora a rozvoj klimatického vzdělávání se zaměřením na locus of control (PROKLIMA)“ je nalézt a identifikovat nejvhodnější pedagogické metody a přístupy v oblasti klimatického vzdělávání a jejich následné ověření v praxi na vybraných pilotních základních a středních školách s cílem zvýšit u žáků interní locus of control, a to prostřednictvím desk research a analýzy existujících postupů v zahraničí i v ČR. Dílčími cíli projektu je:

  1. Změřit a vyhodnotit účinnost implementovaných pedagogických metod a přístupů.
  2. Vytvořit studijní materiály pro vzdělávací instituce a pedagogy podporující ve výuce problematiku klimatického vzdělávání.
  3. Vytvořit výukové a pracovní materiály problematiky klimatického vzdělávání s jejich ověřením v průběhu výuky se zaměřením na žáky 2. stupně základních a středních škol.
Podstatou projektu je v rámci multioborově složeného výzkumného týmu z oblasti přírodních a společenských věd zahrnujících pedagogiku, psychologii, sociologii, vytvořit na základě vstupních relevantních informací návrhy pedagogických metod a přístupů s jejich navazujícím ověřením v praxi a prostřednictvím získaných výsledků realizovat inovativní výstupy s jejich přímým uplatněním ve výuce.

Za účelem ověření projektových výstupů a jejich zavedení do praxe naváže v rámci projektu řešitelský tým úzkou spolupráci se základními a středními školami. Tato spolupráce bude zaměřena na rozvoj a posilování tzv. locus of control. Projekt bude využívat nejnovější evidence based přístupy jak v oblasti metod a aktivit ve výuce, tak v oblasti klimatických jevů a změn.

Co je locus of control?

Locus of control je psychologický koncept, který se týká toho, jak lidé věří, že oni sami mají kontrolu nad výsledkem událostí v svém životě (např. vlastní snahou a aktivitou) na rozdíl od vnějších sil, které jsou mimo jejich vliv (např. vlastnosti druhých lidí, charakteristiky situace). Výzkumy ukazují, že locus of control hraje ve vztahu k přírodnímu prostředí významnou roli: ať už jde o obecný vztah nebo o konkrétní (ne)konzumní chování. Lidé s vnitřním locus of control mají k environmentálnímu prostředí pozitivnější vztah, projevují více pro-environmentálního a nekonzumního chování. Locus of control je formován na základě vlastních zkušeností a vlivem druhých (významných) osob. Zejména v dětství jde o osoby jako jsou rodiče nebo učitelé.

Datum poslední aktualizace stránky: 24.1.2025

Kontakt

Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, v.v.i.
Podbabská 2582/30
160 00 Praha 6
Česká republika

http://www.vuv.cz

Kontaktní osoba k projektu za řešitele

Ing. Robert Kořínek, Ph.D.
robert.korinek@vuv.cz
+420 595 134 823

Technicky zajišťuje

Hydroekologický informační
systém VÚV TGM
(HEIS VÚV)

http://heis.vuv.cz
© Copyright: Výzkumný ústav vodohodpodářský T. G. Masaryka, veřejná výzkumná instituce. Design: Jiří Picek. 2025. Fotografie: řešitelé projektu, není-li uvedeno jinak. Statistika přístupů
s